Milli Gemi Projesi'nin (MİLGEM) ikinci gemisi TCG Büyükada, dünya üzerindeki benzer örnekleriyle karşılaştırıldığında oldukça düşük izler bıraktığı için "hayalet gemi" olarak anılıyor.

Milli Gemi Proje Ofisi tarafından dizayn ve entegrasyonu tamamen milli imkanlarla yapılan TCG Büyükada, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, TUBİTAK ve milli firmalarca geliştirilen sistemler sayesinde emsallerine göre çok üstün özelliklere sahip bulunuyor.

DİĞER GEMİLERİN RADARINDA GÖRÜNMÜYOR

TCG Büyükada Savaş Harekat Merkezi Savaş Harekat Subayı Deniz Yüzbaşı Mükerrem Demirci, TCG Büyükada'ya "hayalet gemi" denmesinin birkaç sebebi olduğunu belirterek, ilk özelliğin, geminin diğer gemilerin radarlarında görülmemesi olduğunu söyledi.

KÜÇÜK BİR EKO VERİYOR

TCG Büyükada'nın diğer gemilerin radarlarında çok küçük bir boyutta göründüğünü dile getiren Demirci, "Örneğin geçen gün Çanakkale Boğazı'ndan geçerken oradaki sahil radarı 'sizi göremiyorum, ayrıldınız mı' diye sordu. Bu şekilde başka örnekleri de var. İlk milli gemi Heybeliada'nın boğazda önüne bir balıkçı teknesi kırıyor, 'ne yapıyorsun' dediklerinde 'göremedim' sizi diyor. Yani gemi bu boyutlarda olmasına rağmen inanılmaz küçük bir eko veriyor" diye konuştu.

Demirci, bunun dışında geminin tamamında ses çıkarmamasını sağlayan sistemler olduğuna dikkati çekerek, gemide hem izolasyon malzemeleri kullanıldığını hem de bütün ses çıkaran makinelerin kapsül içerisine alındığını kaydetti.

ŞOK BANK SİSTEMİ

Her cihazın altında "şok bant" denilen sistemlerin bulunduğunu anlatan Demirci, şok bantların hiçbir titreşimden dolayı sesi aşağıya göndermediğini, bunun da denizaltılar tarafından tespit edilmemelerini sağladığını kaydetti.

Demirci, manyetik olarak geminin sinyalini alıp patlayan mayınlar bulunduğunu, bunu engellemek üzere gemide TÜBİTAK tarafından geliştirilmiş bir sisteme sahip olduklarını vurgulayarak, bu sistemin geminin manyetik izini tamamen sıfırladığını, bu sayede geminin manyetik olarak da herhangi bir eko vermediğini anlattı.

İnfrared olarak geminin görünmemesini sağlamak üzere bazı sistemler yapıldığını ve ısı geçirmeyecek şekilde izolasyon malzemeleri kullanıldığını belirten Demirci, şöyle konuştu:

"Biz yine TÜBİTAK'ın yaptığı bir sistem vasıtasıyla anlık olarak geminin ısı seviyesini görebiliyoruz. Bu sistemi kullanarak mümkün olduğu kadar infrared başlıklı güdümlü mermilere kendimizi belli etmeyecek şekilde yönümüzü dönmemiz gerekiyor. Bu, bize bu fikri veriyor. Biz bunu da düşünmüyoruz tabi. Bu sistem, otomatik olarak ARMERKOM tarafından geliştirilmiş 'Kalkan' dediğimiz bir sistem var onu besliyor. Kalkan sistemi, gemiye yaklaşan herhangi bir güdümlü mermi veya ayar başlıklı mermi olduğu zaman otomatik olarak güdümlü mermiyi yanıltabilmemiz için bize tavsiyelerde bulunuyor. 'Şu rotaya dön, şu süratte git, şu anda şu dekoyu at' diye bilgi veriyor. Eğer biz bunu yapmak istemiyorsak otomatik moda alıyoruz ve bunların hepsini sistem otomatik olarak kendisi yapıyor."

Kaynak:trthaber