Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol

Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol Doğu Karadeniz’in turizm potansiyelini artırmak için geliştirilen Yeşil Yol Projesi'ne bazı kesimden saldırı var. Peki 'Yeşil Yol' nedir? Türkiye günlerdir Doğu Karadeniz'i...

  1. #1
    Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol
    Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol

    Doğu Karadeniz’in turizm potansiyelini artırmak için geliştirilen Yeşil Yol Projesi'ne bazı kesimden saldırı var. Peki 'Yeşil Yol' nedir?

    Türkiye günlerdir Doğu Karadeniz'i kapsayacak olan Yeşil Yol Projesi'ne bilinçli saldırı gerçekleştiren kesimin tartışmalarını konuşuyor. Karşı çıkan kesim ise zaten çarpık ve plansız yapılaşmayı görmezden gelerek yaylarının tahrip edileceğini ve ranta açılacağını savunuyor.

    Peki nedir bu "Yeşil Yol Projesi" ve Türkiye ile bölgeye ne kazandıracak? Öncelikle projenin amacı; Turizm alanlarını birbirine bağlayarak bölgenin turizm potansiyelini artırmak. Samsun, Ordu, Giresun, Gümüşhane, Bayburt, Trabzon, Rize ve Artvin olmak üzere 8 ilin önemli yaylalarını ve turizm merkezlerini birbirine bağlayan, bölgeye gelen yerli ve yabancı turistlerin belirlenen güzergâh boyunca güvenli konforlu bir şekilde seyahat etmesine imkân sağlayan bir turizm projesi olan Yeşil Yol Projesi, Doğu Karadeniz'e yeni canlılık ve şekil kazandıracak.

    Ayrıca Doğu Karadeniz Turizm Master Planı, ilk ayağı Yeşil Yol Projesi olan dev bir program. Yeşil Yol olarak tanımlanan 2600 kilometrelik yolun tamamlanmasının ardından sıra 38 ayrı yerde turizm merkezlerinin yapılmasına gelecek. 38 ayrı turizm merkezi için şu anda planlama çalışmaları devam ediyor. Planların onaylanmasının ardından bu bölgeler turizm alanı ilân edilecek.

    İşte o harita; (Kaynak: Al Jazeera)

    Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol

    YEŞİL YOL; BİR YOLCULUK AKSI



    DOKAP (Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı) projeyi bir yolculuk aksı olarak tanımlıyor. Yani yeşil yol hedefe varma adına hızlı ulaşım sağlayacak bir yol değil aksine yavaş ilerlenen ve çevrenin daha çok algılanmasına imkân veren bir yolculuk aksı. Bu proje kesinlikle Karadeniz sahil yoluna alternatif değil ve yaylalar arasındaki ulaşımı sahil yolundan bağımsız olacak şekilde sağlamaya yönelik.

    YEŞİL YOL, PLANSIZLIĞI ORTADAN KALDIRACAK



    Doğu Karadeniz'de özellikle plansız yerleşme bölgeyi tehdit ediyor. Özellikle de Yeşil Yol güzergahı bölgeye yakışmayan yapılaşmalarla dolu. Bir çok sorun var. Yaylalarda mülkiyet sorunu var, çirkin yapılaşma var, kaçak yapılaşma var, yöresel mimarinin olmadığı bir yapılaşma var, plansız, programsız ve düzensiz bir yerleşim var. Yeşile Yolculuk projesi yeni bir yol olmadığının da altı çiziliyor. Eski yolun yani var olan yolun ıslah etmek, iyileştirmek, işaretlemek ve güvenli bir yol oluşturmak olduğu açıklanıyor. Turizmin en önemli parçası olan Yeşile Yolculuk, Karadeniz Bölgesinin sahip olduğu eşsiz güzelliklere değer katacak bir proje olarak tarihteki yerini alıyor.

    Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol

    BİN 100 KM'LİK İYİLEŞTİRİLECEK YOL KALDI



    İyileştirilmesi planlanan güzergâh yaklaşık 2 bin 600 km uzunlukta. Ancak bu güzergâhın yaklaşık bin km’lik kısmı hâlihazırda Karayolları Genel Müdürlüğü sorumluluğunda yer alan yollardan oluşuyor. Geriye kalan Bin 600 km güzergâhın yaklaşık 500 km’lik kısmında yol iyileştirme işlemleri tamamlanmış olup, bundan sonra kalan Bin 100 km’lik kısımda iyileştirme çalışmalarının yapılması planlanıyor.

    ULAŞIM YETERSİZLİĞİ BÖLGE TURİZMİNİ BALTALIYOR



    Ulaşım yetersizliği mevsim kısalığı ve gezme görmeye dayalı tek tür turizm bölgede turizm sektörünün temel sorunları içinde. Ulaşım yetersizliği özellikle dağlarda pek çok kaynağın atıl olarak kalmasına neden oluyor. Çözüm ise bir yandan turist eğilimlerini, diğer yandan değerlendirilebilir kaynakları devreye sokan yeni bir ulaşım planlamasıyla birlikte Yeşil Yol Projesi...

    Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol

    PROJE NASIL HAZIRLANIYOR, NE ŞARTLAR ARANIYOR?



    Yeşil Yol Projesi de dahil bu tip hassas projelerde ince elenip sık dokunuyor ve yıllar süren çalışmalar yapılıyor. Yeşil Yol'da da, doğal ve tarihi değerlerin korunması, Yerel mimariye ve malzemelere uyumun sağlanması, Koruma-kullanma dengesinin gözetilmesi, Sürdürülebilir turizm uygulamalarının geliştirilmesi ve çevreye yönelik olumsuz etkilerin asgari düzeye indirilmesi hususları arandı.

    İŞTE YEŞİL YOL İLLERİ VE YAYLALARI;



    Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol

    Artvin: Kaçkar Turizm Merkezi ve Kafkasör Kültür Turizm Koruma Gelişim Bölgeleri
    Bayburt: Kop Dağı Turizm Merkezi
    Giresun: Aksu TM, Bulancak Bektaş Yaylası TM, Kümbet Yaylası TM, Yavuzkemal Yaylası TM.
    Gümüşhane: Çakırgöl Kış Sporları TM, Süleymaniye Kış Sporları TM, Zigana TM
    Ordu: Akkuş Argın Yaylası TM, Aybastı Perşembe Yaylası TM, Aybastı Toygar Kabaktepe TM, Bolaman KTKGB, Çambaşı Yaylası TM, Mesudiye Keyfalan Yaylası TM, Mesudiye Yeşilce-Topçam Yaylaları TM, Fatsa-Çerkezler TM
    Rize: Anzer KTKGB, Anzer TM, Çamlıhemşin Ayder Kaplıcası TM, Çamlıhemşin Ayder KTKGB, Çayeli TM (Kuspa), İkizdere Ovit Dağı Kış TM
    Samsun: 19 Mayıs TM, Ayvacık KTKGB, Bafra Kolay TM, Havza 25 Mayıs Termal TM, Havza Mevcut Kaplıca Termal TM, Ladik Akdağ Kış Sporları TM, Vezirköprü TM
    Trabzon: Akçaabat Karadağ TM, Araklı Pazarcık Yaylası TM, Araklı TM, Araklı Yeşilyurt Yılantaş Yaylası TM, Sis Dağı TM, Maçka Şolma TM, Tonya Armutlu Gümüşhane Kürtün Erikbeli TM.

  2. #2
    Bu projeye karsi cikanlar mantigimiz alacak sekilde anlatabilirlermi?Yoremin masum analarini alip kamera onune atanlara yaziklar olsun.
    Ben o yorenin insaniyim,mumkun oldukcada yaylalara giderim.Buralarin gelisebilmesi(yayla turizmi) icin yol sarttir.
    Su varki,bu calismalarda denetim cok iyi olmasi ve projenin disina kesinlikle cikilmamasi gerekir.

  3. #3
    Bu proje Kareadeniz'in "GEZİ" si olacağa banziyor. Allah hayır etsin...

  4. #4
    Kesilmedi denen ağaçlar görüntülendi.

    Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol

    KARADENİZ Bölgesi’nde 8 ilin yaylalarını birbirine bağlayacak ve uzunluğu 2 bin 600 kilometreyi bulacak Yeşil Yol Projesi kapsamında, Rize’nin Çamlıhemşin ilçesi Ausor, Haczane ve Husor yaylalarında onlarca ağaç kesildi. Rize Valisi Ersin Yazıcı, Yeşil Yol kapsamında tek bir ağaç dahi kesilmediğini söylemişti.


    Rize İdare Mahkemesi’nin 'Orman kesim izninin yürütmesini durdurma’ kararı verdiği bu yaylalar arasındaki yol güzergahında yüzlerce ladin ve çam ağacı kesildi, bölgede büyük doğa tahribatı oluştu.

    İŞ, İŞTEN GEÇTİ


    Yeşil Yol Projesi kapsamında 7 ayrı noktada yol genişletme ve yeni yol açma çalışması planlanan Rize’de, Yukarı Kavron ile Samistal Yaylası arasındaki yolun yapımına tepkiler nedeniyle çalışmalarda kullanılamayan iş makineleri, Ausor, Haczane ve Husor yaylaları arasındaki 15 kilometrelik bağlantı yolunun yapımına yöneltildi. Bölgede sürdürülen çalışma için Orman Genel Müdürlüğü, bir süre önce 16 dönüm alanda ağaç kesim izni verdi. Bunun üzerine harekete geçen Ausor Yaylası sakinlerinden 9 kişi, Avukat Yakup Şekip Okumuşoğlu öncülüğünde, 'Orman kesim izninin yürütmesinin durdurulması ve iptali’ istemiyle Rize İdare Mahkemesi’ne dava açtı. Mahkeme dün, Orman Genel Müdürlüğü’nün verdiği ağaç kesim izninin yürütmesini durdurdu. Ancak karar çıkıncaya kadar geçen bir aylık sürede, Yeşil Yol’un geçeceği Ausor-Haczane ve Husor yaylaları güzergahında yüzlerce ladin ve çam ağacı kesildi, çok sayıda ağaç da iş makinelerince dereye yuvarlandı. Bazı ağaçların da yayla yolu boyunca yol kenarlarında istiflenmiş halde bırakılması dikkat çekti.


    Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol

    "SAYIN VALİ, DEVLET OLARAK GEREĞİNİ YAP"

    Ausor Yaylası’nda yaşayan Çamlıhemşin İlçesi’ne bağlı Murat Köyü Muhtarı Lütfü Sezgin, Yeşil yol güzergahında ağaçların kesildiğini ve yol boyunca büyük tahribat oluştuğunu anlattı. Sezgin, yolun genişletilmesine de, bağlantı yoluna da karşı olduğunu ifade ederek, "Sayın Vali, 'Hiç ağaç kesilmedi. Kesildiyse devlet olarak gereğini yaparız’ demişti. Sayın Vali, ağaçların kesildiğini gördük, yine kesilecek. Bu sadece Ausor için değil. 1800 rakımlı yerlerde yolun sağında solunda ağaçlar var. 7 metre yol yapılacaksa ağaçlar kesilmeden yol yapılamaz. Valimiz, 'Bize devlet olarak ne düşerse yaparız’ demişti. Şimdi devlet olarak üzerlerine ne düşüyorsa yapsın. Yaylalarının yolu var. Neden bağlantı yapılıyor ki. 3 ay kullanılan bir yaylada bu yol gereksizdir" diyerek yol istemediklerini söyledi.

    Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol

    TEMA: KESİNLİKLE DOKUNULMAMASI GEREKEN ORMANLAR

    TEMA Vakfı Rize Şube Başkanı Nevzat Özer de, Ausor Yaylası’nda Yeşil Yol projesi için kesilen ağaçların yüksek dağ orman ekosistemi içerisinde bulunan çok değerli ağaçlar olduğunu söyledi. Özer, şöyle konuştu:

    "Bu ormanlar kaybedildiğinde yeniden oluşturmak son derece zordur. Yaşama - büyüme gücü zayıftır. Alpin çayırlıklara geçiş kuşağındaki bu ormanlar yaban hayatı için çok uygun doğa koruma alanlarıdır. Koruma statüsü olsun veya olmasın mutlaka koruma altında tutulmalıdır. Temiz, kaliteli su üretiminin kaynağını oluşturur, düzenler. Hassas ekosistemlerdir, biyolojik değeri çok yüksektir. Bu ormanların, sahip olduğu çok sayıda işlevin yanında belki de en önemli özelliği, erozyon,,çığ ve heyelanları önleyen bir özelliğe sahip olmalarıdır. Bu tehlikelerin ilk tutulduğu yerlerdir."
    Doğu Karadeniz'in projesi: Yeşil Yol

    VALİ "TEK BİR AĞAÇ KESİLMEDİ" DEMİŞTİ..


    Rize Valisi Ersin Yazıcı, Yeşil Yol kapsamında tek bir ağaç dahi kesilmediğini belirterek, "Yolu yaparken bir tane ağaç kesmedik. 1500-2000 metrede bu yol yapılıyor. Çevreciyim diyen arkadaşlar gidip baksın. Zaten bir ağaç kesseydik 50 kere televizyona çıkardılar. Doğayı bizde seviyoruz. O doğayı bozarsak buraya kimse gelmez: Biz bunun bilincindeyiz. Turizmden para kazanacaksak yolu korumak şart" demişti.


    Gönül öyle yol geçen hanı değildir, DERGAHTIR..Öyle paldır küldür girilip çıkılmaz..GÜNAHTIR..!
    ______MEVLANA_______


Facebook Yorumları

Konu Bilgileri

Şu An Görüntüleyenler

Bu Konuya Gözatan Kullanıcılar

Şu anda 1 kullanıcı bu konuyu görüntülüyor. (0 kayıtlı ve 1 misafir)

    Bu Konu için Etiketler