Savaş tarihçisi Steve Jaratt, Leonardo Da Vinci’nin konik biçimindeki mekanizmasından, günümüzde düşmanlarına ölüm saçan tanklara kadar tarihin en güçlü, en hızlı ve en ölümcül zırhlı araçlarını gözden geçiriyor.


1487

Leonardo da Vinci’nin Tankı



Tarihin En Güçlü Ölüm Makineleri: Tanklar

Da Vinci’nin Savaş makineleri için birçok dizaynı arasındaki türünün ilk örneği olan zırhlı bir aracın çizimidir.

Bir kaplumbağanın kabuğundan esinlenen, alçak, konik biçiminde dört tekerlek üstünde giden bu prototip araç 8 adam taşıyabilir ve makineyi yönlendiren altı kolu bulunur. Kollardan ikisi aracın dış cephelerinde bulunan 20 tane küçük topu ateşler.

Zamanına göre mükemmel bir tasarım olan bu çizimler, 400 yıldır yapılan ilk mekanik tank olarak tarihe geçer. 2003’te Kraliyet Mühendisleri BBC belgeseli için tam ölçekli bir versiyonunu inşa edip test etmiş ve bu da tankın çalıştığını ve düşman hatlarını kırmak için etkili bir araç olduğunu kanıtlamıştır.

1915

Little Wille



Tarihin En Güçlü Ölüm Makineleri: Tanklar

Birinci dünya savaşından önce, Fransız Yüzbaşı Leon Levavasseur’un yapmış olduğu bir tankın yanı sıra, farklı tank tasarımları da gündemdeydi.

İlk mekanik tank prototipi, William Foster ve Lincoln şirketi tarafından yapılan "Little Willie"dir. Bu çalışma, 5 adımlık bir siperin üstünden geçebilecek kapasitede bir aracı tasarlama eğiliminin oluşmasından sonra İngiliz Kara Kuvvetleri tarafından başlatıldı.

Birleşik Devletler üretimi traktörlerinden gelen palet parçaları ayrılabilir bir yapıya sahipti, bu yüzden paletler, tekerleklerle bağlantısı bulunan yeni bir sistem olarak yeniden tasarlandı. "Tank" terimi, bu makine için bir kod adı olarak tanıtıldı ve Landships Committee daha az provakatif olan Tank Supply Committee olarak yeniden adlandırıldı.

1916

British Mark I



Tarihin En Güçlü Ölüm Makineleri: Tanklar

Little Willie’nin şekli günümüz araçlarına çok benzemesine rağmen, testlerde siperleri aşmada etkisiz olmuştu. Bu yüzden, paletlerin tankın etrafında dolanması fikri öne çıkmaya başlamıştı, ki bu da Mark I’in paralelkenar şeklinde yapılması fikrinin önünü açan gelişme oldu.

İlk üretim modelleri erkek ve dişi olarak adlandırılmıştı. Özellikleri ise şöyleydi:

Erkek Model

2 adet 6 librelik silah

3 adet Hotchkiss makineli tüfek

Dişi model

4 adet Vickers makineli tüfek

1 adet Hotchkiss makineli tüfek

Şaşırtıcı bir şekilde, bu küçük araç 8 kişilik bir ekibi aynı anda barındırabiliyordu. Mark I hızlı bir şekilde gelişti ve 9 tane daha model savaş bitmeden önce üretildi.

1917

Renault FT



Tarihin En Güçlü Ölüm Makineleri: Tanklar

Renault otomobil şirketi tarafından yapıldı ve yenilikçi FT-17 dönebilen taret kavramını ortaya çıkardı.

Küçük boyuna rağmen (16 fit uzunluğunda ve 6 fitten daha kısa) ilk modern tank olarak kabul edildi. Taret, bilyalı rulmanlar üzerine oturtulmuş ve topçu tarafından elle döndürülüyordu.

İlk modeller Hotchkiss makineli tüfeklerle donatılmışken, sonrakilere 37mm Pateaux topu eklendi. FT oldukça başarılı olduğunu kanıtladı: 1. Dünya savaşı boyunca 12,000 adetten fazla üretildi ve ateşkesten sonra yurt dışına satıldı ve Avrupa’da, Çin’de ve Rusya’daki savaşlarda rol üstlendi.

1939

Panzer IV



Tarihin En Güçlü Ölüm Makineleri: Tanklar

Panzerkampfwagen IV Alman tank birliklerinin beygiriydi ve 2. Dünya savaşı boyunca, Batı cephesi ve Kuzey Afrika’yı kapsayan bir çok meydan muharebesinde yer aldı.

İlk başlarda piyade destek tankı olarak görülmesine rağmen, özellikle almanlar Sovyet T-34 ile 1941'de karşılaştıktan sonra, kısa sürede daha hafif ve az etkili Panzer III'ün yerine geçti ve ana tank aracı haline geldi.

Top kızağı uçaksavar araçları, emir ve gözlem tankları ve paretsiz Jagdpanzer tank-savurucu olmak üzere birçok farklı tür için altyapı sağladı. Savaş boyunca 8,500 Panzer IV üretildi ve dünya çapında 1967’ye kadar kullanımda kaldı.

1940

Russian 34



Tarihin En Güçlü Ölüm Makineleri: Tanklar

Bu orta boydaki tank, II. Dünya Savaşı'nın en iyi savaş araçlarından biri olarak tarihe adını yazdırdı.

Hızlı ve çevikti, üç inçlik yüksek hızdaki silahı sayesinde etkili ateş gücü vardı ve fazladan ağırlık yüklemeden enine daha ince bir metal ile kaplanan yan yüzeyleri anti-tanklara ve top atışlarına karşı mükemmel bir koruma sağlıyordu.

Üretimi oldukça basitti ve Ruslar savaş sonuna kadar 35,000 adet bu tanklardan üretti. T-54/55 tahminen 86,000 ve 100,000 arası üretim rakamlarına kadar bu tank tüm tanklar içerisinde en çok üretilendi. T-34’ün etkili olması savaşın yönünü doğuya çevirdi ve Alman ordusunda bir şok etkisi yarattı.

Hitler'in “bu tankın performansından haberdar olsaydım Rusya’ya karşı bu saldırıyı yapmazdım" şeklinde tanımladığı bir savaş aracı olarak hatırlanır.

1942

Tiger I



Tarihin En Güçlü Ölüm Makineleri: Tanklar

Sovyet T-34’e bir cevap olarak, Alman Nazi Ordusu 88mm’lik topu taşıyabilen kapasitede ve 50 tondan daha ağır güçlü bir tank üretmek için komisyon oluşturdu.

Panzer VI üretiminin sonrasında, Adolf Hitler’in emriyle adı The Tiger (Kaplan) olarak değiştirildi ve savaş alanına sürüldü. Bu aceleci üretim, savaş boyunca sürekli olarak geliştirilmesine rağmen, birçok güvenlik sorunu doğurdu.

İlk ortaya çıktığında, The Tiger muhtemelen en iyi tanktı ve büyük ağırlığına rağmen şaşırtıcı bir şekilde kıvraktı. Ağır zırhı, hızı ve korkunç silahları ona korkutucu bir ün kazandırdı fakat üretim aşaması karışık ve pahalıydı, bu yüzden sadece 1,300 adet servise sunuldu.

1945

Centurion



Tarihin En Güçlü Ölüm Makineleri: Tanklar

İngiliz Centurion, Alman Tiger’ın 88mm’lik topuna karşı gelişmiş dayanıklılık sağlanarak daha iyi bir savaş için geliştirilmiş bir modeldi.

Orijinal 40 tonluk modeli hızlı bir şekilde yerini bir Tiger saldırısına karşı direnebilecek zırh seviyesine sahip 50 tonluk MkII’ye bıraktı.

Centurion, saatte 35 mil hızla gidebilen 27 litrelik Rolls-Royce motor mekanizması ve yeni 84 mm’lik 20 kalibre gücünde topuyla öne çıktı. II. Dünya Savaşı'ndan sonra, bir çok başarıya imza attı; örneğin Kore'deki Imjin ve Yom Kippur savaşında sayıları 100’den daha az olan İsrail Centurion tankları, Suriye ordusuna ait 500 adet Rus yapımı T-55 ve T62 tanklarını bozguna uğrattı.

1980

M1 Abrams



Tarihin En Güçlü Ölüm Makineleri: Tanklar

Bu 60 tonluk ABD ana savaş tankı ilk Chobham zırhı ile donatılan araç olarak listemize girdi.

Esnek tabakası, metal ve seramiklerden materyallerin bileşimiyle oluşan tank İngiltere’de geliştirilmişti. 2.5km menzili olan 120mm’lik topların, termal görüşü olan silahlarla donatılan ve kenarları ve arkası zırhla kaplı olan RPG’lerden gelecek saldırılara karşı maksimum koruma sağlar.

Abrams, M1A1 türünün teknik olarak daha düşük seviyede olan Irak ordusuna ait Rus T-55’leri ve T-62’lerine karşı ilk olarak Körfez Savaşı boyunca Kum Fırtınası Operasyonu'nda rol aldı.

1983

Challenger



Tarihin En Güçlü Ölüm Makineleri: Tanklar

İngiliz ana muharebe tankı olan bu araç, İran'la birlikte kullanılan "Chieftain" ile yer değiştirmesi için tasarlandı, fakat Şah’ın düşmesiyle beraber İngiliz Ordusu siparişleri geri topladı.

Araç Chobham zırhı ve 1200 beygir gücünde 26 litrelik Rolls-Royce motoruyla öne çıktı. Aynı zamanda hydrogas süspansiyonları sert arazi şartlarına karşı iyi bir performansı garanti ediyordu. Diğer NATO tanklarının aksine, Challenger daha sağlam bir mücadele sağlayan 120mm’lik Royal Ordenance L11 topunu kullanır. Bir Challenger, Körfez Savaşı sırasında 3 mil uzaktan bir Irak T-72 tankını vurmuş ve "en uzun mesafeden tank imha eden araç" olarak tarihe geçmiştir.

Challenger, 1998’de yerini halen İngiliz Ordusu tarafından kullanılan yenilenmiş Challenger 2’ye bıraktı.

2010

Leopard 2A7



Tarihin En Güçlü Ölüm Makineleri: Tanklar

"Günümüzde kullanılan en iyi tank" olarak görülen Leopard 2 serisi, 1979’dan beri Alman ordusu tarafından kullanılmaktadır.

Şu anki hali ile ateş gücü, koruma ve hareketlilik açısından Abrams M1A2, Challenger 2, ve Fransız Leclerc’ten daha üstündür. Diğer tüm modern tanklar gibi, Leopard 2A7 de en gelişmiş zırh ve teknoloji ile donatılmıştır. Bu tank katılaşmış metal, volfram, seramik ve plastiklerin bileşimiyle kaplıdır, RPGlerle dayanıklılığı artırılmış, patlayıcı aletlerle ve mayınlarla donatılmıştır.

60 tondan fazla ağırlığına rağmen, Leopard saatte 45 mil hızla gidebilir.


Kaynak: https://line.do